Eenvoudige overwinning CSV 2 op SOF/DZP 3 7-1

Teamleider zijn van een hecht en zo’n gemotiveerd team als CSV2 is eigenlijk vooral genieten, Maandagavond 14 oktober vertrokken we al vroeg naar het verre Goeree Overflakkee. Het combinatieteam Oostflakkee en Zwarte pion 3 speelt in een vrij druk activiteitengebouw in Sommelsdijk; het eerste wat mij opviel was hoe groot de damclub was. De tegenstander was helaas niet compleet, speelde met een invaller op bord 6 en voor bord 8 hadden ze niemand, zodat Derk eigenlijk voor niets was gekomen.
Op bord 7 speelde onze invaller Willem Klein zijn eerste externe wedstrijd. In een rustige partij kon hij initiatief ontwikkelen op de koningsvleugel. Zijn tegenstander Dennis Kasel had zijn dame op de andere vleugel staan en Willem kreeg 2 paarden voor een toren, via de half open h-lijn kreeg Willem een beslissende koningsaanval.
Thomas op bord 6 tegen Wim Tieleman verzonk op de 4e zet in diep gepeins. Enigszins bezorgd keek ik toe, maar later bleek dat Thomas toen de winnende voortzetting al voorzag. Zijn tegenstander offerde op de 5e zet een paard en verstandig genoeg nam Thomas deze niet direct aan. Op de volgende zet kon hij dat paard onder gunstiger omstandigheden nemen. Thomas zijn ontwikkelingsachterstand werd snel ongedaan gemaakt o.a. via dameruil en toen was de partij wel over.
Rob Docter op bord 5 koos de rustigst mogelijke opening; Gerard van de Velde raakte echter al op zet 3 de draad kwijt, waardoor Rob een grote ontwikkelingsvoorsprong kreeg gevolgd door, na afruil van de dames, pionnenwinst waarna zijn tegenstander de moed opgaf.
Harry op bord 4 tegen de clubvoorzitter Mark Lagendijk (met de hoogste rating van SODZP3) speelde een hele mooie partij, waarbij hij met zwart al snel ruimte voordeel en initiatief had. Dit resulteerde in een verbonden vrijpion op e3 met een pion voorsprong. Helaas kreeg Lagendijk de kans een loper te ruilen, waarna bleek dat Harry’s koning en zijn zware stukken enigszins onveilig stonden en Harry met remise genoegen moest nemen.
Rob van de Bosse op bord 3 tegen Remon Huysmans speelde een rustige partij en bezorgde zijn tegenstander op d6 een geïsoleerde pion. Dames waren geruild en Rob won op techniek zijn partij.
Mark op 2 speelde tegen Ronald Groenendijk. Ook hier een rustige opbouw waarin beide partijen niet direct zagen hoe ze voortgang konden maken. Mark accepteerde het remise voorstel, hij wou niet te veel risico nemen, zodat we op dat moment met 3 ½ – ½ voorkwamen.
Arjan op het eerste bord speelde tegen Bart Loosjes. Arjan had al snel enig initiatief en kon later op h5 een pion nemen omdat g6 gepind was. Zijn tegenstander had daarna wel een lastige pion op e3 maar, waarschijnlijk als gevolg van een hele partij durende druk, blunderde.

(Door:Jan ten Brinke, teamleider, geplaatst op 15 oktober 2013)